اسپليت اسپليت

خرید اسپلیت و کولر گازی

خريد اسپليت

اسپليت چيست؟

كولر گازي يا همان اسپليت (split air conditioner) يا به شكل كوتاه شده اسپيليت نوعي از كولر هاي گازي است كه در واقع جديدترين و پيشرفته ترين نسل انواع سيستم تهويه مطبوع به شمار مي رود. كولر گازي اسپليت در حال حاضر پرفروش ترين و محبوب ترين نوع كولر گازي در جهان بشمار مي رود و به دليل ساختار خاص بدنه آن به كولر گازي دو تكه نيز معروف است. از انواع برندهاي مطرح كولر گازي در بازار مي توان به اسپليت گري، ال جي، سامسونگ و ايران رادياتور اشاره داشت.

اسپليت، واژه اي است اختصاري كه براي نوعي كولر گازي به كار برده مي شود. كولر گازي ها در ابتدا تنها محدود به يك مدل بودند كه به آن window air conditioner گفته مي شد. هم زمان با پيشرفت هاي صنعت و تكنولوژي، كولرهايي با نام Split air conditioner توسط كمپاني هاي توليد كننده لوازم خانگي به بازار عرضه شد. اين كولرها داراي يك پنل داخلي (Indoor unit ) و خارجي (Outdoor Unit) بوده است و دقيقا به همين دليل، نام اسپليت براي آنها انتخاب شده است.

تلفظ اسپليت درست است يا اسپيلت؟

سال ها قبل كولرهاي گازي به يك مدل پنجره اي ختم مي شدند كه به آن window air conditioner گفته مي شد، با پيشرفت دنياي تكنولوژي و صنعت تهويه مطبوع، كولر هايي با نام Split air conditioner وارد بازار جهاني شد. اين كولر ها داراي يك پنل داخلي (Indoor unit ) و خارجي (Outdoor Unit) بوده است و به همين دليل به آن SPLIT گفته مي شود.
با توجه به اين مي توان گفت تلفظ درست " اس پِ لي ت " اسپِليت است و اسپيلت روش غلط تلفظ اين كلمه مي باشد. گاهي ديده شده است كه حتي اسپليت نيز نوشته و تلفظ مي شود كه اين نيز به كل اشتباه است.
اسپليت ها در كشور ما به دو دسته داكت اسپليت كه در كشورهاي انگليس زبان داكت تايپ ( DUCT TYPE ) و اسپليت هاي كولرگازي (كولر اسپليت)( SPLIT AIR CONDITIONER ) شناخته مي شوند كه توقع مي رود شركت ها و خريداران به روش صحيح تايپ آن دقت كنند.

اسپليت گري، هايسنس، اجنرال، ال جي، ايران رادياتور از معروف ترين برندهاي اسپليت در بازار ايران مي باشد. براي خريد بهترين مدل هاي اسپليت كولر گازي مي توانيد با بيتا سرويس تماس بگيريد. عرضه انواع محصولات سرمايشي و گرمايشي در بيتا سرويس با بهترين قيمت ها و خدمات پس از فروش.

اسپليت يا اسپيلت

اسپليت يا اسپيلت، مساله اي است كه براي بسياري از كاربران سوالاتي را به وجود آورده است. هر دو كلمه براي تلفظ نام اين محصول به كار برده مي شود و بسياري اطلاع ندارند كه در واقع كدام يك صحيح است. اين واژه براي محصولي به كار برده مي شود كه شباهت بسياري به كولر گازي داشته و براي گرم يا خنك كردن محيط به كار مي رود. شركت هاي مختلفي از جمله سامسونگ، ال جي، توشيبا و … انواع مدل هاي اين محصول پر كاربرد را توليد و به كاربران عرضه كرده اند. براي اينكه اطلاعات شما كاربران گرامي صحيح باشد، اين مقاله را به بررسي اين موضوع اختصاص داده ايم كه بالاخره تلفظ صحيح نام اين دستگاه كدام است: اسپليت يا اسپيلت.

كولر گازي اسپليت

كولر گازي دو تكه كه با نام كولر گازي اسپليت هم شناخته مي‌شود، جديدترين نسل سيستم‌هاي تهويه مطبوع است. وجه تسميه اين نوع سيستم‌ها در ساختار دو تكه اي آن است. اين نوع ازكولرهاي گازي داراي دو يا بيشتر از دو قسمت هستند. يك يا چند قسمت در داخل ساختمان و يك قسمت در خارج ساختمان قرار مي‌گيرد. اين سيستم‌ها در دو نوع سرمايشي و سرمايشي/گرمايشي در بازار موجود هستند. نوع اول فقط براي سرد كردن فضا (براي فصل تابستان) و نوع دوم براي سرد يا گرم كردن فضا (چهار فصل) مي‌توانند مورد استفاده واقع شوند.

براي خريد انواع داكت اسپليت و كولر گازي در برندهاي معتبر با كيفيت بالا و قيمت مناسب با بيتا سرويس تماس بگيريد.

انواع اسپليت

به طور كلي دو نوع اسپليت يا اسپيلت توليد و به بازارهاي جهاني عرضه شده است. داكت اسپليت و كولر گازي نام اين دو نوع هستند كه تلفظ لاتين آنها به ترتيب ( DUCT TYPE ) و ( SPLIT AIR CONDITIONER ) مي باشد. برخي از اين مدل ها تنها باد سرد توليد مي كنند و برخي ديگر، علاوه بر خنك كردن محيط قادر به ايجاد و انتشار گرما نيز هستند. اسپليت ها به دليل كيفيت هواي مطلوب و نيز كم دردسر بودن كارشان، به خصوص در كشور ما كه منطقه اي گرم و خشك محسوب مي شود طرفداران بسياري دارند. به طوري كه در سال هاي اخير شاهد افزايش تعداد اسپليت ها در منازل، مغازه ها و شركت هاي صنعتي و تجاري بوده ايم. هر دو نوع اسپليت معرفي شده در كشور ما عرضه شده و كاربران مي توانند محصول مورد نظر خود را از نمايندگي هاي معتبر تهيه نمايند.

ظرفيت كولر گازي و اسپليت

به منظور محاسبه تقريبي ظرفيت كولر گازي، در طبقات وسط ساختمان به ازاء هر متر مربع حدود 400 تا 600 (BTU) و درطبقاتي كه بالاي آنها پشت بام است بدليل تابش نور خورشيد بر سقف، به ازاء هر مترمربع زيربنا بين 600 تا 800 (BTU) درنظر گرفته ميشود. (به طور مثال يك اتاق 12 متري اسپليت 9000 و براي مساحت 17 متري اسپليت 12000 و براي 25 متر اسپليت 18000 و براي سالن 40 متري اسپليت 24000 و براي سالن 45 متري اسپليت 32000 مي تواند مناسب باشد.) براي واحدهاي زير پشت بام بايد دستگاه قوي ترين نسبت به ديگر واحدهاي هم متراژ تهيه نماييد.

در جدول زير مثال هايي براي فضاها با متراژ مختلف و ظرفيت كولر گازي مناسب براي هر فضا آورده شده است.

نكته: توجه نماييد اين مقدارها بصورت تقريبي مي باشد و براي خريد دستگاه متناسب بايد علاوه بر متراژ به ساير شرايط ساختمان خود نيز توجه نماييد. قبل از خريد اسپليت حتما با مشاوران ما مشورت نماييد.

ظرفيتت كولر گازي واحد زير پشت بام ديگر واحد ها
12000 تا 17 متر تا 22 متر
18000 تا 25 متر تا 35 متر
24000 تا 34 تا 45
32000 تا 45 تا 64
90000 تا 110 تا 150

شركت هاي توليد كننده اسپليت يا اسپيلت

پيش تر نيز اشاره كرديم كه شركت هاي متعددي اقدام به توليد و عرضه انوع مدل هاي اسپليت يا اسپيلت كرده اند. در واقع شيب صعودي افزايش محبوبيت اين دستگاه، توليد كنندگان را بر آن داشت كه به توليد و عرضه اين محصول در سطحي گسترده روي آورند. به عنوان مثال سامسونگ توليد اسپليت را در ليست توليدات لوازم خانگي خود قرار داده است.
ال جي هم تصميم گرفت كه يكي از منابع درآمدي اش را معطوف به خط توليد اسپليت كند. توشيبا، پاناسونيك، شارپ، بوش و … نيز از جمله ديگر كمپاني هايي هستند كه با توليد انواع مدل هاي اسپليت يا اسپيلت، منبع درآمد جديدي را براي خود رقم زدند. گفتني است كيفيت كاري اين محصولات بسيار بالا بوده و كاربران مي توانند بر حسب نياز خود اقدام به تهيه آنها نمايند.

مزاياي استفاده از كولر گازي اسپليت نسبت به كولر آبي

توانايي كار در فضاي با رطوبت بالا: اين نوع از سيستم‌هاي تهويه مطبوع، مي‌تواند در مناطق شرجي مورد استفاده واقع شود. حال آنكه كولرهاي آبي، در مناطقي كه هواي شرجي و مرطوب دارند، كاملاً بلااستفاده و ناكارآمد خواهد بود.
بدون نياز به آب: اين سيستم‌ها، بر خلاف كولرهاي آبي، براي كار نيازي به آب ندارند و بنابراين از مصرف ميزان قابل توجهي آب، جلوگيري مي‌كنند.
ايزولاسيون هواي داخلي و خارجي: در اين نوع سيستم‌ها، از يك سيال ثانويه، (براي مثال گاز R-134A) براي انتقال حرارت استفاده مي‌شود، حال آنكه در كولرهاي آبي، مستقيماً از هوا به عنوان سيال منتقل كننده? حرارت استفاده مي‌شود.


نحوه سرماسازي:

چگونگي ايجاد سرما در بسياري از وسايل سرماسازي مانند كولرگازي، يخچال و آب سردكن مشابه است. در كولر گازي همانند يخچال از تبديل گاز به مايع به وسيله افزايش فشار و در نتيجه توليدسرما كه در اثر تبديل مايع به گاز ايجاد مي‌شود، براي رسيدن به هدف مورد نظر (خنك نمودن محيط) استفاده مي‌كنند. تنها تفاوت را مي‌توان در خنك كردن كندانسور (رادياتور) دانست كه در كولر گازي به وسيله هواي دميده شده بر روي آن گرماي لازم گرفته مي‌شود در حالي كه در يخچال براي داشتن هواي خنك از دميدن هوا بر روي اواپراتور استفاده مي‌گردد.

مقايسه كولر اسپليت با داكت اسپليت كانالي

كولر اسپليت يا داكت اسپليت كانالي سوالي است كه اكثرا در موقع خريد با آن مواجه هستيم براي اينكه تفاوت اين دو را بهتر بدانيم مزايا و معايب هر كدام را بررسي مي كنيم.

داكت اسپليت از دو بخش داخلي و خارجي تشكيل شده است كه بخش داخلي آن را اواپراتور يا هواساز مي نامند و به بخش خارجي آن اصطلاحا كندانسور گفته مي شود كه شامل كمپرسور، فن كندانسور و كويل كندانسور مي باشد. براي اينكه بدانيم كولر اسپليت يا داكت اسپليت كانالي مورد نياز ماست در ادامه به مقايسه ي اين دو پرداخته ايم.

نحوه كاركرد بخش داخلي و خارجي داكت اسپليت

بخش داخلي و بخش خارجي بوسيله ميله هاي مسي عايق شده بهم ارتباط داده شده اند كه با كانال كشي داخلي توزيع هوا در محيط را انجام مي دهند. نحوه كاركرد آن بدين صورت است كه قسمت خارجي يا همان كندانسور گاز خنك شده را به بخش داخلي يا همان اواپراتور منتقل مي سازد در بخش داخلي گرمايي كه در محيط وجود دارد توسط گاز گرفته شده و به هواي سرد تبديل مي شود، اين هواي سرد توسط فن به محيط انتقال مي يابد. اما كولر گازي اسپليت با اينكه داراي همين سيستم بوده ولي بدون كانال، هوا را بطور مستقيم از بخش داخلي به محيط انتقال مي دهد.

مزاياي داكت اسپليت نسبت به كولر اسپليت

سيستم داكت اسپليت گرما و سرما را بصورت يكنواخت از كانالها منتقل مي كند. قابليت لوله كشي بين بخش داخلي و خارجي در سيستم هاي داكت اسپليت تا اختلاف 15 متر امكان پذير مي باشد به اين دليل كه در اين دستگاه ها از جداكننده روغن استفاده مي كنند. اين در حاليست كه در بيشتر سيستم هاي موجود در بازار اين مشكل وجود دارد و تنها براي رفع آن از تله روغن استفاده مي كنند كه نه تنها كم بازده بوده كه در دراز مدت نيز كارايي خود را از دست مي دهند و در نهايت سبب بروز مشكل در كمپرسور ويا سوختن آن مي شود.
سيستم هاي داكت اسپليت داراي فيلتراسيون هوا مي باشند كه در مورد كولر اسپليت همگي مجهز به فيلتر هوا نيستند.
در اين سيستم ها لوله كشي داخلي كاهش يافته است.
در نوع گريد A آن كه به سيستم هاي داكت اسپليت كم مصرف معروفند كاهش مصرف برق و در نتيجه صرفه جويي در هزينه هاي برق را داريم.
در سيستم هاي داكت اسپليت كندانسور و عدم نياز به چند كندانسور، فضاي كمتري را اشغال مي كند.
دسترسي راحت به فيلتر هواي قابل شستشو، دسترسي آسان به موتور بدون نياز به كامل جداكردن قطعات به منظور تعميرات از ديگر مزيت هاي اين سيستم مي باشد.


مزاياي كولر اسپليت نسبت به داكت اسپليت

از مزاياي كولر اسپليت مي توان به موارد زير اشاره داشت:

ظرفيت بالا جهت سرد و گرم كردن منزل
كم كردن ميزان آلودگي هوا به دليل داشتن فيلتر ضد آلرژي
مي توان از كولر اسپليت در هر واحد از ساختمان بطور جداگانه نصب و استفاده كرد.
هنوز به نتيجه ي قطعي نرسيديم كه كولر اسپليت يا داكت اسپليت كانالي مناسب تر است پس لازم است معايب هر كدام را نيز بدانيم.

معايب داكت اسپليت نسبت به كولر اسپليت

اين سيستم هيچ گونه كنترلي بر دماي نقطه اي محيط ندارد مثلا بطور همزمان اتاق خواب و پذيرايي با يك دما تغيير مي يابند.
نسبت به ظرفيت مشابه كولر اسپليت، خنك سازي مطلوبي ندارد. براي واحد هاي كوچك صرفه اقتصادي ندارد.
لازم به ذكر است استفاده از هر دو سيستم با توجه به برق مصرفي كه دارند براي گرمايش ساختمان ها مقرون به صرفه نيست و ترجيحا براي اين منظور از همان روش رادياتوري و يا روشهاي ديگر كه كم هزينه تر بوده و محدوديت كمتر و كيفيت بهتري را در پي خواهد داشت، توصيه مي شود.

نصب اسپليت

قطعا نصب كولر گازي نياز به دانش بسيار بالايي دارد. لوله كشي كولر گازي در داخل ديوار قرار داده مي شود و درصورتي كه كوچك ترين نقصي وجود داشته باشد، گچ ها با رطوبتي كه به آن وارد مي شود به رنگ زرد تغيير مي كند. شما براي جلوگيري از گسترش آن و رطوبت ناشي از نشتي لوله كشي كولر گازي مجبور به كندن و هزينه هاي بسيار زيادي مي شويد.
نصاب كولر گازي بايد با تجربه بسيار بالاي خود بتواند كليه كارهاي ساختمان كه مربوط به نصب اسپليت مي باشد، را طبق استاندارد هاي موجود انجام دهد. براي استفاده از خدمات نصب كولر گازي اسپليت مي توانيد با ما در بيتا سرويس تماس بگيريد و از خدمات ما در اين زمينه بهره مند شويد.

كولر گازي پرتابل چيست؟

كولر گازي پرتابل يك كولر گازي جامع است كه براي خنك كردن يك اتاق مورد استفاده قرار مي گيرد. كلمه پرتابل به معناي قابل حمل است و علت نام گذاري اين كولرها اين است كه قابل حمل هستند و به ديوار يا سقف متصل نمي شوند.

بسياري از مدل هاي كولر گازي قابل حمل حتي چرخ هايي دارند كه عمل جا به جايي كولر گازي به اتاق هاي مختلف را براي ما آسان تر مي كنند. كولر گازي هاي پرتابل در مدل ها و سايزهاي مختلفي توليد و عرضه مي شوند و شما بايد با بررسي ميزان قدرت كولر گازي و در نظر گرفتن نياز خود كولر گازي مناسب را براي اتاق خود انتخاب كنيد.

 
منبع:

http://bitaservice.ir/blog/42/Split-or-split-duct

خريد اسپليت
 

 

 

 


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/5/2 ساعت: ۱۰ توسط:bita98 :